OFERTA
Trening Umiejętności Społecznych (TUS)
Trening Umiejętności Społecznych (TUS) to cykl zajęć grupowych skierowanych do dzieci, które
potrzebują wsparcia w zakresie nawiązywania relacji, wyrażania emocji, współpracy z rówieśnikami czy
radzenia sobie w sytuacjach społecznych.
Zajęcia dedykowane są dzieciom:
mającym trudności w relacjach z rówieśnikami,
nieśmiałym, wycofanym lub nadmiernie pobudzonym,
z trudnościami w rozpoznawaniu i wyrażaniu emocji,
z diagnozą ADHD, spektrum autyzmu (w tym Zespołu Aspergera),
potrzebującym wsparcia w rozwijaniu kompetencji społecznych.
Jak wyglądają zajęcia Treningu Umiejętności Społecznych (TUS)?

Jak wyglądają zajęcia Treningu Umiejętności Społecznych (TUS)?
Zajęcia TUS prowadzone są w małych, bezpiecznych grupach, w których dzieci uczą się praktycznych
umiejętności społecznych w sposób dostosowany do ich wieku i możliwości. Uczymy przez działanie,
zabawę, rozmowę i doświadczenie – nigdy przez wykład czy ocenę.
Poniżej przykładowe zagadnienia poruszane podczas zajęć i sposób pracy nad nimi:
Mówienie o sobie – jak się przedstawić i co o sobie powiedzieć?
Dla wielu dzieci (i dorosłych!) powiedzenie czegoś o sobie to nie lada wyzwanie.
.
Na zajęciach uczymy:
1. Przedstawianie się i opowiadanie o sobie
Ćwiczymy, jak się przedstawić i co powiedzieć o sobie w sposób bezpieczny i adekwatny.
Uczymy rozróżniania informacji prywatnych od publicznych (np. nie podajemy kodu do domofonu).
Pokazujemy, że „powiedz coś o sobie” nie oznacza ujawniania wszystkiego.
2. Poznawanie nowych osób i zadawanie pytań
Pracujemy nad tym, jak rozpocząć kontakt, jakimi pytaniami można zacząć rozmowę.
Rozróżniamy pytania towarzyskie i pytania zbyt osobiste – szczególnie z dziećmi starszymi.
Uczymy granic w relacjach: nie każdy jest naszym kolegą od razu, ale też nie każdy obcy jest
zagrożeniem.
3. Nazywanie, rozpoznawanie i rozumienie emocji
Uczymy realistycznego rozpoznawania emocji, nie tylko na schematycznych obrazkach.
Pokazujemy, że emocje mogą współwystępować – np. ktoś może być jednocześnie zły i smutny.
Tłumaczymy po co uczymy się emocji – by wiedzieć, jak się zachować, zareagować, przeprosić, pomóc.
4. Prowadzenie rozmowy i komunikacja
Ćwiczymy, jak rozpocząć rozmowę, jak ją kontynuować i jak ją zakończyć.
Trenujemy naprzemienność w rozmowie – by nie prowadzić „wywiadu”, tylko dialog.
Uczymy też kończenia interakcji, np. podziękowania za rozmowę, wyjścia z zabawy, zakończenia gry.
5.Kończenie aktywności i dołączanie do zabawy
Rozmawiamy o tym, jak się wycofać z zabawy bez konfliktu – np. nie burzyć planszy, zostawić porządek.
Ćwiczymy, jak dołączyć do grupy, i kiedy lepiej nie przeszkadzać – np. w trakcie gry, która już trwa.
Omawiamy wspólne planowanie – np. co robimy najpierw, jak podejmujemy decyzje grupowe.
6. Przygotowanie do zmian i przejść (np. przedszkole – szkoła, SP – LO)
Omawiamy, jak wyglądają nowe środowiska, np. pierwsza klasa, nowa szkoła, nowi nauczyciele.
Uczymy, jak się odnaleźć w sytuacjach, gdzie jest więcej ludzi, hałas, presja i nowi koledzy.
Rozbrajamy mity i błędne komunikaty, np. „poczekajmy z orzeczeniem, zobaczymy jak mu pójdzie”, które
mogą dziecku zaszkodzić w przyszłości.
7. Reagowanie na sytuacje szkolne
Uczymy, kiedy i jak można przerwać nauczycielowi – np. gdy trzeba iść do toalety albo potrzebna jest
pomoc.
Trenujemy reagowanie na zaczepki, prowokacje, żarty – uczymy, co to znaczy, że „ktoś mnie
podpuszcza”.
Przykład: jeśli ktoś mówi „ściągnij spodnie, będzie śmiesznie”, uczymy myślenia konsekwencyjnego i
czytania intencji innych.
8. Reagowanie na krytykę i zwrócenie uwagi
Ćwiczymy przyjmowanie informacji zwrotnej bez wybuchu lub obrażania się.
Uczymy różnicy między krytyką a przemocą – i jak reagować spokojnie.
9. Reagowanie na agresję i pomoc rówieśnikom
Dzieci często nie chcą „skarżyć”, bo boją się być nazwane „konfidentami”.
Uczymy więc, jak poprosić o pomoc w sposób bezpieczny, np.:
„Proszę pani, potrzebuję pomocy, bo nie wiem, co mam zrobić”
zamiast:
„On mnie kopnął!”
Zajęcia TUS to codzienne sytuacje przełożone na język dziecka i wspólnie przepracowane.
Dzieci uczą się:
-Rozumieć siebie i innych
-Komunikować się jasno i adekwatnie
-Reagować na emocje, konflikty, zmiany i presję rówieśników
-Dbać o swoje granice i rozpoznawać granice innych Rozwijają umiejętności, które pomagają im lepiej
-funkcjonować w grupie, na lekcji, w domu i na placu zabaw.
Co rozwijamy podczas zajęć?
-rozpoznawanie i wyrażanie emocji,
-komunikację werbalną i niewerbalną,
-współpracę i rozwiązywanie konfliktów,
-budowanie poczucia własnej wartości,
-umiejętność odmawiania i wyrażania własnego zdania,
-radzenie sobie z trudnymi sytuacjami społecznymi.
Jak wyglądają zajęcia?
Zajęcia odbywają się w małych, stałych grupach (4–6 osób), dobranych pod względem wieku i poziomu
funkcjonowania dzieci.
Spotkania prowadzone są w formie zabawy, ćwiczeń, scenek, rozmów i pracy z emocjami – w
bezpiecznej i wspierającej atmosferze.
Każdy cykl obejmuje [np. 10 lub 12] spotkań, trwających ok. 120 minut raz w tygodniu.
